Žene vozači su sve prisutniji i prepoznatljiviji na putevima širom sveta, iako su tradicionalno bile podzastupljene u odnosu na muškarce u mnogim zemljama. Međutim, broj žena koje voze i njihova uloga u saobraćaju dramatično se promenila u poslednjim decenijama.

Razlike u stilovima vožnje

Iako je u prošlosti postojala predrasuda da žene vozači nisu vešte kao muškarci, istraživanja pokazuju da žene u proseku imaju manje saobraćajnih nezgoda i lakše učešće u nezgodama u odnosu na muškarce. U našoj zemlji muškarci učestvuju u čak 70% saobraćajnih nezgoda, dok žene čine preostalih 30%. Razlozi tome su češće profesije koje zahtevaju vožnju, poput taksija, autobusa, kamiona, i više provode vremena na putu. Smatra se da žene vozači češće poštuju saobraćajne propise, voze pažljivije i manje su sklone agresivnoj vožnji. Pošto su
veoma oprezne, žene često sporije donose odluke prilikom preticanja, uključivanja u saobraćaj ili promene saobraćajnih traka i zato znaju nekada zbuniti druge učesnike u saobraćaju.

Statistike i udeo

Prema podacima iz različitih zemalja, u mnogim razvijenim državama broj žena koje polažu vozački ispit i voze automobile u poslednjim decenijama značajno raste. Na primer, u SAD-u i Evropi, žene čine gotovo 50% od ukupnog broja vozača. U našoj zemlji svaki treći vozač je žena. Što se prekršaja tiče, čine šest puta manje prekršaja od muškaraca. Najčešći prekršaj je korišćenje telefona u toku vožnje, ali i dalje muškarci u tome prednjače. Većina ljudi će se složiti da se žene rađaju sa majčinskim instinktom koji ih čini da budu odgovorniji vozači. Istraživanja pokazuju da majke najmanje izazivaju saobraćajne nezgode.

Kulture i norme

U nekim kulturama, vožnja žena je bila tabu i suočavala se sa mnogo društvenih prepreka. Međutim, kako se globalne norme menjaju, žene širom sveta sada aktivno učestvuju u saobraćaju, a mnoge zemlje su popustile u regulacijama koje su ograničavale njihove vozačke sposobnosti. Na primer, u Saudijskoj Arabiji, ženama je tek 2018. godine dozvoljeno da voze.

Profesionalne vozačice

Da li ste znali da je prvi vozač automobila bila žena Berta Benz. Ona je bez znanja svog muža, sela u automobil zajedno sa sinovima odvezla turu u jednom pravcu 106 km. Na tom putu Berta je morala u nekoliko navrata da vrši sitne popravke na automobilu i za to koristila iglu za pričvršćivanje šešira, podvezicu i ostalo. Prilikom probne vožnje uočila je nedostatke na kojima je trebalo raditi kako bi automobil mogao da izađe u prodaju. Žene su postale uspešne u različitim oblastima vožnje, uključujući taksi službe, trkačice poput Danice Patick i Lene Gade postavile su standarde u motorskom sportu.

Predrasude i izazovi

Iako se situacija menja, žene vozači i dalje se suočavaju s predrasudama. Neki ljudi i dalje veruju u stereotipe da su žene slabiji vozači. Iako statistike ne podržavaju te tvrdnje. Takođe, žene često moraju da se bore sa izazovima poput većih troškova osiguranja u nekim zemljama, ili sa nejednakim pristupom vozilima i servisima. Nekako se muškarcima pripisuje da bolje poznaju delove vozila i da u slučaju kvara na vozilu većina žena ne bi ni prepoznalo da se na vozilu nešto pokvarilo, ili da ne bi mogle same da zamene tošak. Sve u svemu, žene vozači igraju ključnu ulogu u modernom društvu, i uz dalji napredak u pogledu jednakosti, očekuje se da njihov broj i uloga u saobraćaju nastave sa rastom.